Taal

Wat moet mijn kind in groep 6 kunnen voor taal?

Wat moet mijn kind in groep 6 kunnen voor taal? In groep 6 gaat je kind weer nieuwe dingen leren op het gebied van taal. In dit artikel lees je wat je kind leert, moet kunnen en hoe jij als ouder daarbij kunt helpen.

placeholder.png

 

 

 

 

 

 

 

 

​Vanuit de overheid zijn er landelijke kerndoelen opgesteld door SLO (Stichting Leerplan Ontwikkeling). De kerndoelen van SLO beschrijven wat de leerlingen op de basisschool per jaar moeten kennen en kunnen. Deze kerndoelen worden gebruikt als richtlijn voor scholen en methodes om het onderwijs goed vorm te kunnen geven. Junior Einstein biedt oefenmateriaal dat aansluit op deze kerndoelen. Ons aanbod van werkbladen en interactieve oefeningen helpt je kind om de vereiste vaardigheden te ontwikkelen en te versterken. Met onze materialen kan je kind oefenen op een manier die overeenkomt met wat ze op school leren.

Deze kerndoelen van taal vind je hier.

In groep 6 leren kinderen onder andere:

  • om verschillende soorten teksten te herkennen.
  • om informatie uit teksten te halen door signaalwoorden en thema's te herkennen.
  • hun schrijfvaardigheden te verbeteren.
  • het maken van vormgeven van een werkstuk.
  • om hun leesplezier te vergroten.
  • nieuwe regels voor zinsontleding:
  • om woorden op te zoeken in een woordenboek.
  • nieuwe mondelinge taalvaardigheden.
  • het correct spellen van werkwoorden in verschillende tijden en toepassen van nieuwe spellingregels. 
  • om spellingstrategieën te gebruiken.

Technisch leren lezen en schrijven in groep 6

Je kind heeft eerder geleerd om goed te lezen, maar hoe kan je sommige specifieke teksten het beste lezen? Dat is iets wat jouw kind in groep 6 gaat leren. Ze leren dat er verschillende soorten teksten zijn. Denk daarbij aan: informatieve, verhalende en betogende teksten. Ze leren bepaalde technieken om informatie uit de tekst te halen, door bijvoorbeeld signaalwoorden of het thema van de tekst te herkennen. Een signaalwoord geeft een verband aan tussen alinea's of zinnen. Een voorbeeld zijn signaalwoorden van tijd, zoals: eerst, vroeger, voordat, nadat, daarna en tijdens. 

Ze verbeteren ook hun schrijfvaardigheden door verschillende teksten zelf te schrijven. Ze leren hoe ze een tekst het beste kunnen opbouwen en een schrijfdoel moeten bepalen. Waar en wanneer in de tekst gebruik je bijvoorbeeld alinea's, titels of kopjes? Voor wie schrijf je de tekst? Je kind leert bewuster na te denken over het schrijven van een tekst. De teksten die ze schrijven worden langer en er wordt steeds meer op spelfouten gelet.

Het maken van een werkstuk in groep 6

In groep 6 maakt jouw kind waarschijnlijk het eerste werkstuk. Dit kan per school verschillen en het kan zelfs zo zijn dat jouw kind dit in groep 5 al gedaan heeft. Maar het blijft natuurlijk spannend! Waarschijnlijk gebeurt dit in de vorm van een verslag of een informatieposter. Ze leren om het werkstuk goed te plannen. Ook leren ze het werkstuk mooi vorm te geven door gebruik te maken van passende plaatjes bij de tekst, juiste spelling, interpunctie, titels en kopjes. Waarover jouw kind een werkstuk moet maken en hoe dit er precies uit moeten komen te zien, wordt door de school zelf ingevuld. 

Leesplezier versterken

Naast lezen en schrijven, is leesplezier ook in groep 6 een belangrijk onderdeel. Kinderen kunnen hun leesvaardigheden verbeteren door dagelijks actief hiermee bezig te zijn. Elke dag 15 à 20 minuten lezen is al genoeg. Als ouder kun je je kind helpen door: 

  • Verschillende leesmaterialen aan te bieden. Denk niet alleen aan het lezen van boeken, maar biedt ook stripboeken, kindertijdschriften of luisterboeken aan. Zorg ervoor dat deze aansluiten bij de interesse van je kind. Ga bijvoorbeeld samen naar de bibliotheek of winkel, zodat ze zelf iets leuks kunnen uitzoeken. 
  • Zorg dat het leesmateriaal van het juiste niveau is voor je kind. Het is leuk dat je kind zelf iets kan uitzoeken, maar let er wel op dat wat je kind gaat lezen niet te moeilijk of te makkelijk is. Het werkt motiverend voor je kind als ze merken dat ze teksten vlot kunnen lezen en dus niet te moeilijk zijn. Zorg er dus voor dat de tekst die je kind leest bij hun niveau past.
  • Lees samen en stel daarna vragen over de tekst. Waarover ging het artikel in het magazine? Of waar speelde het verhaal zich af? Hoe heette de personages in het verhaal? Dit maakt lezen leuker en helpt je kind met begrijpend lezen. Ook het voorlezen van teksten kan jouw kind helpen! 

Grammatica in groep 6

In groep 6 is een goede grammaticale basis belangrijk. Naast het herkennen en kunnen benoemen van de persoonsvorm en het onderwerp, gaan ze nu verder in op de zinsontleding. Ze leren hoe ze een lijdend voorwerp, een naamwoordelijk gezegde en een werkwoordelijk gezegde kunnen vinden, benoemen en juist kunnen spellen. 

Woordenschat in groep 6

De gehele basisschoolperiode wordt er gewerkt aan de woordenschat van je kind, dus ook in groep 6 breiden kinderen hun woordenschat verder uit. Welke woorden ze dit schooljaar gaan leren is natuurlijk niet precies te zeggen. Ze leren in ieder geval nieuwe woorden door voorleesactiviteiten, zelf te lezen, het maken van woordwebben en het spelen van woordspelletjes. Daarnaast leren ze:

  • Om woorden te kunnen opzoeken in bijvoorbeeld een woordenboek. 
  • Om figuurlijk taalgebruik goed te interpreteren.

Mondeling onderwijs

Naast de ontwikkeling van schriftelijke taal in groep 6, wordt er ook gewerkt aan de ontwikkeling van de mondelinge taalvaardigheden. Je kind leert beter te communiceren. Dit houdt in dat ze leren om beleefd vragen te stellen. Ze leren hoe ze moeten praten over wat ze hebben gelezen of ervaren. Ook oefenen ze met het geven van korte presentaties (spreekbeurten) aan hun klas. Daarnaast voeren ze gesprekken met de leraar en klasgenoten tijdens groepswerk, leergesprekken en samenwerkingsactiviteiten. Kortom, je kind leert om actief deel te nemen aan gesprekken door zelf iets te zeggen, beurten te nemen en goed te luisteren.

(Werkwoord)spelling in groep 6

Een groot onderdeel van het vak taal is spelling. In groep 6 maken de kinderen kennis met werkwoordspelling, waarbij ze leren hoe ze werkwoorden correct spellen met behulp van regels in verschillende werkwoordstijden. Naast werkwoordspelling komen er ook nieuwe spellingregels aan bod. Ze leren bijvoorbeeld gebruik te maken van spellingstrategieën om woorden goed te kunnen spellen. Vanaf groep 3 leert je kind elk jaar woorden uit spellingscategorieën, zo ook in groep 6. Ze leren bijvoorbeeld verkleinwoorden, zoals het woord 'kind' - 'kindje'. Wat je kind op het gebied van werkwoordspelling en spelling in groep 6 precies leert, hebben we uitgebreid beschreven in dit artikel.

Zo help je je kind thuis met taal in groep 6

Door thuis actief mee te doen en je kind te ondersteunen bij lezen, schrijven en spelling, kun je hun vaardigheden versterken en hun plezier in taal vergroten. Wil je graag extra oefenen met jouw kind op het gebied van taal? Of heeft je kind moeite met taal en wil je extra oefeningen aanbieden? Bij Junior Einstein weten we hoe leuk taal leren kan zijn! Duik vandaag nog in onze oefeningen en ontdek samen met je kind de leuke manier om hun taalvaardigheden te verbeteren.